יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך






אוכל

דף הבית » אוכל » כשרות עדכונים מנהגים ועוד... » תזונה טובה בל``ג בעומר: תפוח אדמה


תזונה טובה בל"ג בעומר: תפוח אדמה


15/05/2014
הנטורופתית יוכי עזיז מציגה את כל מה שרציתם לדעת על תפוח אדמה - מרכיב בסיסי בתזונה שלנו וירק פופולארי במיוחד



יוכי עזיז, נטורופתית בכירה בחברת הוויטמינים והמינרלים סולגאר וסופהרב אומרת "קטנים כגדולים, ל"ג בעומר אינו מושלם עבורנו ללא תפוח האדמה המפוחם". אז לפני שאנו מצפים אותו בנייר כסף ומניחים תחת ערימת הקרשים במדורה בואו נכירו לעומק:
תפוח אדמה שייך למשפחת הסולניים שפקעותיו אשר התפתחו מגבעולים תת-קרקעיים משמשות למאכל. תפוח אדמה נמצא בשוק בכל עונות השנה ונחשב כמרכיב עיקרי בתזונה שלנו. זהו הגידול השני בחשיבותו התזונתי אחרי משפחת הדגנים.
תפוח אדמה על האש
להלן מספר עובדות מעניינות:
  • תפוחי האדמה הובאו לראשונה לארץ ע"י פקידי הברון רוטשילד בסוף המאה ה-19 מאיטליה ומדרום צרפת.
  • בישראל נצרכים כ-4,200 טון של תפוחי אדמה בשבוע!
  • רבים מקשרים בין בטטה לתפוח אדמה, אך לתפוחי אדמה אין קשר בוטני לבטטה, המכונה גם "תפוח אדמה מתוק".
  • כיום מוכרים כ-5,000 מינים שונים של תפוחי אדמה - האדומים שבהם טובים לצלייה, והחומים שהם "עמילניים" טובים לבישול.
 
עזיז מסבירה כי-
  • תפוח אדמה עשיר בפחמימות מורכבות שאינן מכבידות על הקיבה
  • תפוח האדמה עשיר בוויטמין C, ויטמין B6, מגנזיום, ברזל ומינרלים נוספים. כמו כן, תפוח האדמה עשיר במגוון פיטונוטריאנטים בעלי פעילות נוגדת חמצון המגנים עלינו מפני רדיקלים חופשיים.
  • בקליפת תפוח האדמה מצויים הסיבים התזונתיים, בכדי לקבל את מרבית הערכים התזונתיים, מומלץ לאכול אותו בקליפתו לאחר שנשטף היטב.
  • בתפוח אדמה יש רמה נמוכה של נתרן וכמות גדולה של אשלגן, ולכן ניתן לשלבו בתפריט של אנשים הסובלים מיתר לחץ דם.
·         כדי שתפוחי אדמה לא יפסידו בשעת בישול מערכם התזונתי, רצוי לבשלם בקליפתם לאחר שנשטפו היטב. תפוחי אדמה שאינם מתבשלים בקליפתם רצוי לבשלם במעט מים ובמי הבישול ניתן להשתמש כבסיס למרקים ורטבים.
·         ערך תזונתי ל-100 גרם תפוח אדמה: 77ג' מים, 79 קלוריות, 2.0 ג' חלבונים, 18 ג' פחמימות, 17.5 ג' פחמימות זמינות,  0.1 ג' שומן, 0 מ"ג כולסטרול,
·         תפוח אדמה הוא מזון פחמימתי בעל ערך גליקמי גבוה; מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך עוברים עיכול וספיגה איטיים, וגורמים בעקבות אכילתם לעלייה מתונה ואיטית ברמות הסוכר בדם. לעומתם, מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה נעכלים ונספגים במהירות וגורמים לעלייה חדה ומהירה ברמות הסוכר בדם. אופן הכנתו של תפו"א משפיע על דירוגו הגליקמי, כך שתפוח אדמה מבושל הינו בעל הערך הגליקמי הגבוה ביותר (100 כאשר מעל 70 מוגדר כגבוה).
·         מומלץ לשלב בתפריט תפוחי אדמה במידה, ולהמעיט בטיגון עמוק ובתוספות הרוויות בשומן, כגון שמנת מתוקה וחמאה
  • יש לאחסן את תפוח האדמה במקום קריר, חשוך ומאוורר. בטמפרטורה נמוכה 2-7 מעלות צלזיוס (כמו זו שבמקרר), העמילן הופך לסוכר, תפוח אדמה מקבל טעם מתקתק. בטמפרטורה גבוהה מ- 8 מעלות צלזיוס תופעה זו אינה מתרחשת ונשמר טעמו האופייני של תפוח האדמה.
 
  • תרופת סבתא ידועה - תפו"א מסייע בהפגת כאב ראש. מומלץ להניח פרוסות תפוח אדמה סביב הראש ולקשור עם מטפחת.
 סולגאר

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines